Er is veel over te doen de laatste tijd. Moeten we onze website beveiligen met een certificaat en aanbieden als HTTPS i.p.v. HTTP. De reden waarom deze vraag zo vaak gesteld wordt is duidelijk. Google heeft vrijgegeven dat zij meer waarde hechten aan websites die beveiligd zijn via het HTTPS protocol. Wanneer Google er waarde aan hecht betekend dat ook dat je een hogere ranking mag verwachten wanneer je voldoet aan deze eis. Toch moeten we per project bekijken of het wel noodzakelijk is en of de toegevoegde waarde wel de inspanning en dus investering waard is. Wanneer websites enkel informatief zijn en er geen gegevens worden gevraagd van de gebruikers dan is het eigenlijk niet echt nodig om een website secure aan te bieden.
Het grote verschil tussen de twee protocollen is dat bij HTTPS alle gegevens op een versleutelde manier worden verzonden. Wanneer hackers bijvoorbeeld uw website zouden "afluisteren" dan krijgen ze bij HTTPS onleesbaren informatie door.
Het gebruik van een SSL certificaat levert dus een veiligere website op en hij wordt dus ook nog eens beter gevonden bij Google. Dit is voor veel websites echt wel de moeite waard. Zoals gezegd zijn er natuurlijk ook kosten aan verbonden. Er moet in een aantal gevallen een specifiek IP-adres worden gereserveerd voor de website. Een certificaat moet worden aangemaakt en geïnstalleerd en de nodige aanpassingen moeten worden gedaan aan de hosting-omgeving en de website zelf. Sinds dat Google deze aankondiging heeft gedaan is het aanbod in certificaten enorm gegroeid. Dit zorgt er wel voor dat men nu ook betaalbaar een SSL certificaat kan implementeren. De kosten hiervoor starten bij € 49,- per jaar en kunnen oplopen tot vele honderden euro's afhankelijk van het type certificaat dat gekozen wordt.